Binnenkort ga ik weer enkele maanden werken als dramadocent. Ditmaal met jongeren die hebben besloten het heft in eigen handen te nemen. De vraag vanuit de betreffende organisatie was of drama activiteiten hierbij van meerwaarde kunnen zijn. Ja, meer dan zeker! Het vergroten van zelfvertrouwen, bewuster worden van actie – reactie, versterken van het oplossingsgericht handelen etc. Dat drama hierin een uitstekend middel is heb ik al vaak bewezen zien worden.

Leuk dat ik net in deze periode een bericht van Hanneke van Grootveld onder ogen kreeg. Op maandag 30 september zou zij een workshop organiseren, getiteld ‘Theatre for Change’. Alhoewel ik nog niet bekend was met De Universiteit meldde ik mij hiervoor aan. Die avond maakte ik kennis met De Universiteit en nader kennis met de filosofie van Augusto Boal (ontwikkelaar van Theater van de Onderdrukten). Beiden naar volle tevredenheid!

Wat wij deze avond als aanwezigen zouden gaan beoefenen was participatief drama. We betraden, geheel in stijl, de Theaterzaal van Het Huis Utrecht. Om de waan van de dag los te laten en ons te laten wennen aan de omgeving opende Hanneke met enkele concentratieopdrachten en energizers. De kracht van de lach in volle glorie! Ontspannen en vertrouwd met elkaar konden we vervolgens op ontdekkingsreis.

Er volgden verscheidene opdrachten waarbij o.a. lichaam, ruimte, motivatie, tijd en beweging in verrassende volgorde werden ingezet en belicht. Hanneke nam ons hierin bij de hand. Onder de indruk was ik van haar bevlogenheid voor deze materie en haar authenticiteit in het werken met de groep. Dit resulteerde in een duidelijke maar haast onzichtbare hand die de lijnen aanbracht binnen de vrijheid welke drama met zich meebrengt. Kortom een prettige leeromgeving werd gecreëerd. En met vol enthousiasme werd hier ook gebruik van gemaakt.

Samengevat waren er na deze actieve avond twee heldere conclusies voor een ieder bevestigd en voelbaar;

• Beeld is universeel en maakt taal van ondergeschikt belang;
  • De beweging van één individu kan een gehele groep wel degelijk in beweging brengen.

Het is in veel situaties belangrijk om van bovenstaande besef te hebben is mijn mening.

Energiek en geïnspireerd liep ik die avond met een medestudent (zo mag ik dit geloof ik noemen) richting het station. Er volgde een plezierig gesprek en ik bemerkte dat de nieuwsgierigheid gewekt was voor een vervolg. En dit zal er komen.

Zoals voor aanvang al werd gemeld, een avond is te kort om de diverse technieken en hun uitwerking naar waarde in te kunnen schatten. Om deze reden zal er een vervolg van drie verdiepende avonden worden ingepland. Voor geïnteresseerden zeker een aanrader. Indien je de eerste workshop hebt gemist, ook dan valt er nog prima te participeren ;-).