Testimonial Shari Klein: check-in / check-out – 24 oktober 2012

Op 20 februari 2012 was ik voor het eerst aanwezig bij een Universiteit avond bij de Cult Dealer Enzo, in de Jansbrugkelder. Een knusse, huiskamersfeer waarbij ik me meteen welkom voelde. Deze avond stond The Learning Loop centraal. We leerden elkaar praktische handvaten te bij elkanders leerproces. Maar hoe zietzo’n leerproces er nu eigenlijk uit, en wat heb je eraan als je je bewuster bent van dit leerproces?

Interessante vragen. Ik ging met een open hart en open houding naar mijn eerste Universiteits-avond. Laat maar komen, dacht ik! Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe perspectieven en ideeën, op welk gebied dan ook. Deze eerste avond overtrof alles wat ik me kon voorstellen. Deze nieuwe ‘nieuwe leeromgeving’, open sfeer, en groep gemotiveerde mensen gaven mij zo’n energie; dat had ik me nooit voormogelijk gehouden. Voor herhaling vatbaar, dus!

Nu, bijna acht maanden later, en zeker een dozijn Universiteits-avonden verder, werd ik me laatst van iets bewust. Er is me iets geïntroduceerd bij de Universiteit dat ik in alles wat ik in mijn leven aan het doen ben op het moment ben gaan toepassen. Ik ben op 20 februari, 2012 namelijk geïntroduceerd met een traditie dat op elke Universiteitsavond wordt ingezet: inchecken en uitchecken. Dit zijn momenten waarop alle aanwezigen een moment krijgen om hun aanwezigheid van die avond op een informele manier met elkaar te delen. Althans, zo zie ik het. Iedereen krijgt een moment om zichzelf te laten horen. De organisatoren van de avond geven elke keer een andere invulling aan deze check-in en check-out momenten. Een check-in kan bijvoorbeeld in de vorm zijn van wat jouw associatie is van het onderwerp van de avond, en een check-out kan zijn dat je jouw leermomenten van de avond met de rest van de aanwezigen deelt.

Deze traditie ben ik, zonder dit in eerste instantie heel bewust te doen, zelf in mijn leven gaan toepassen. Toen ik nog lessen aan het volgen was op de HKU en bezig was met het schrijven van mijn onderzoeksrapport ben ik me steeds meer van te voren af gaan vragen wat mijn doel was met het uitvoeren van die taak of het lezen van dat artikel. Ik stelde mezelf de vragen “Wat heb ik hieraan?” en “Wat verwacht ik na het lezen van dit artikel?”. Ik ging doelbewustere keuzes maken, en bedacht me vaak achteraf ook wat voor invloed het had op het werk dat ik verricht had. Ik ben in september afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Ik heb de Masters of Arts Management afgerond met een onderzoek over het samenwerken in interdisciplinaire teams en wat je zoal in acht zou moeten nemen als je in dit soort teams samenwerkt en hoe je dit proces het beste kan leiden als arts manager. Ik heb veel geleerd van dit onderzoek, en mijn afstudeertraject, en mede dankzij de momenten waarop ik bewust aan mezelf de vraag stelde wat ik verwachtte te leren van de stappen die ik zou gaan zetten, en achteraf aan mezelf de vraag te stellen of dit ook daadwerkelijk zo uitgepakt was, is mijn leerproces naar een hoger plan getild. Hoe is dit zo gekomen? Is het uitgepakt zoals ik het van tevoren voor me zag? En, hoe zou het de volgende keer anders kunnen? Ik zie het als een moment waarop ik even snel reflecteer op de keuzes die ik heb gemaakt, maar ook vooraf een rust-moment voor mezelf creëren, waardoor ik alerte in mijn eigen leerproces sta.

Nu noem ik voornamelijk voorbeelden die direct gerelateerd zijn aan werk en studie, maar deze check- in en check-out momenten bij de Universiteit hebben mij ook in mijn persoonlijke leven heel veel gebracht. Ik ben mezelf de laatste tijd veel meer ‘levensvragen’ gaan stellen: ‘Waarom woon ik in Utrecht?”, “Met wat voor mensen wil ik omgaan?” “Hoe wil ik dat mensen mij zien?”. Misschien komt dit ook door dit bewuste moment in mijn leven: 23 jaar oud, net afgestudeerd, vol energie, enthousiasme, passie en de hele wereld voor mijn voeten. Veel spanning, en ook veel onzekerheid…

Om mijn verhaal tot een eind te brengen, wil ik eigenlijk maar één ding doen, en dat is de Universiteit en de hele groep mensen die elke maandagavond aanwezig is, bedanken. Heel hartelijk bedanken. Dank voor deze mooie momenten, en de open en oprechte momenten van in –en uitchecken die er nog aan gaan komen. Ik heb veel van jullie geleerd, veel van mezelf geleerd, en weet zeker dat ik nog veel meer van jullie en van mezelf ga leren bij de toekomstige Universiteit-avonden.

Liefs, Shari