Een wijnproeverij bij De Universiteit. Zou dat werken? En, is het ook leerzaam?
Vanuit deze nieuwsgierigheid en, toegegeven, met trek in een goeie borrel vertrok ik maandag naar Het Huis voor een avond ‘De Wereld Rond in 8 Wijnen’.
Kenner Bart Leurs leidt ons met zijn rijke kennis rond in de wereld der wijnen. Ervaringsleren staat centraal: al gauw zitten we in de startblokken voor de eerste twee wijnen – gewapend met een invulformulier voor onze ‘proefnotities’ en twee glazen. Met prikkelende vragen daagt Bart ons uit onder woorden te brengen wat we zien en wat we ruiken. Per tafel delen we onze ervaringen. Bart scherpt aan en vult aan met zijn observaties. Dan volgt het proeven en duiden: Smaakt deze wijn naar rood fruit of wit fruit? En proef ik iets van bloemen, kruiden, planten, noten of hout of iets anders? In deze eerste ronde slaag ik er aardig in om mijn indrukken te plaatsen. De ene wijn is duidelijk frisser of fruitiger dan de ander.
De tweede ronde volgt er een nieuwe uitdaging: we krijgen 1 glas voorgeschoteld, zonder vergelijkingsmateriaal. Het beschrijven van de smaak blijkt aan onze tafel geen sinecure. Ruiken en ruiken, een beetje proeven, nog eens ruiken, nog eens proeven. Uiteindelijk ontdek ik met mijn tafelgenoten een gedeelde ervaring. Tegelijkertijd blijkt Bart allerlei subtiliteiten, zoals ‘peper’, te proeven die ik zelf niet zou hebben ontdekt. Wat begon als een avond wijnproeven krijgt steeds meer weg van een gezamenlijk onderzoek. We delen observaties, maken notities en discussiëren over de scheidslijn tussen ‘zuur’ en ‘fris’.
Een aromawiel op tafel (zie hier een voorbeeld) levert woorden voor de smaaksensaties, met een opdeling in zes hoofdtakken die zich verfijnt in steeds kleinere takjes. Met een beetje oefening worden mijn eigen smaakobservaties eveneens verfijnder.
Maar waarom zouden we onze beschrijvingen beperken tot geuren en smaken? Arne betreed het podium met een associatieve beschrijving van de laatste wijnen van de avond in vorm, textuur en muzieksoort.
Zo brengt wijn ons onverwachts dicht bij de kern van waar De Universiteit naar streeft, zoals dat aan het begin van de avond werd verwoord: om een universitas te zijn in de oorspronkelijke zin van het woord. Namelijk: een gemeenschap waarin leerlingen en geleerden samen optrekken om kennis te delen en vermeerderen. Met het expliciteren, delen en aanscherpen van observaties verscherpen we onze waarneming. Niet alleen in het proeven van wijn, maar in het proeven van de wereld.
Proost!
PS: Bart geeft ook graag een workshop voor u! Neem hiervoor contact op via zijn website: goedewijnmetbart.nl
No Comments to "Testimonial “Leren met Dionysus” door Tim Woensdregt"