Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel zin om naar Het Huis te gaan een sessie te volgen van De Universiteit. Want ik moet mijn tafeltennisavond op maandag opgeven.

Maar als ik dingen wil doen, hoef ik er nog niet direct zin in te hebben, dat heb ik wel geleerd over dingen uitstellen en over “Getting Things Done”.

Ik wil graag meer leren over gamification en misschien kan De Universiteit me hierbij helpen. Ik wil graag een (fysiek of digitaal) spel maken over Getting Things Done (een time-managementmethode) en over uitstelgedrag.

Ik fiets naar Het Huis, ik loop naar binnen en het voelt gelijk goed. Ik leer wat mensen kennen en dan gaan we van start met een snel en leuk kennismakingspel. De sessiebegeleiders zetten daardoor heel snel een goede en energieke sfeer neer. Iedereen loopt in het rond en is druk aan het zoeken naar blaadjes met daarop een getal en op de achterkant een letter. Hierdoor kunnen we de toegang tot de zaal “unlocken”. Uiteindelijk maken we een telefoonnummer van de cijfers. Dat wordt door een van ons gebeld, en dan kunnen we naar boven en naar binnen. Gamification in de praktijk, een mooie manier om de avond te beginnen.

Eerst wordt verteld wat gamification is. Door een duidelijke powerpoint presentatie leren we hoe gamification in zijn werk gaat, en welke onderdelen we kunnen gebruiken om zelf een spel te maken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de theorie van Kevin Werbach (@kwerb). Hij heeft een cursus gegeven op Coursera [link: https://www.coursera.org/course/gamification] en hij heeft zijn theorie over gamification in het boek For the Win beschreven. Zijn definitie: “Gamification: The use of game elements and game-design techniques in non-game contexts.” (For the Win, pag. 26).

Na de theorie maken we ook daadwerkelijk een spel. Ik ben blij dat mijn idee wordt uitgekozen om in een team te ontwikkelen. Samen met Jos, Steve en Zina maak ik mijn eerste prototype van een spel over Getting Things Done (GTD). Zeker als we een groot vel pakken en samen brainstormen over wat er mogelijk is gaat het snel, ik ben er verbaasd over hoe snel het gaat. We komen snel op het volgende eenvoudige maar zeer effectieve idee: zorg voor kleine spelletjes en een gevoel van overwinning tijdens het leren van Getting Things Done.

En het mooiste is dat ons spel direct wordt uitgetest. Eén van de deelnemers, laten we hem “speler” noemen, komt naar voren en begint te spelen. Hij heeft een Groot Uitgestelde Project, oftewel een bossfight. Maar hoe moet hij dit tackelen?

In de eerste stap van het spel formuleert de speler zijn bossfight: het opnieuw schilderen van de keuken. Door dit uit te spreken en op te schrijven wordt glashelder waar hij aan gaat werken. Daarna leert de speler van Steve de secret handshake. Dit kleine spelletje heeft hele belangrijke functies. De speler wordt even uit zijn peinzen over zijn Grote Uitgestelde Project gehaald. En hij leert de secret handshake vrij snel, daardoor krijgt hij een gevoel van overwinning en succes. En zelfs is het zo dat door het fysieke contact er oxytocine [http://nl.wikipedia.org/wiki/Oxytocine] vrijkomt. Dit stofje geeft allerlei positieve emoties. Na deze mooie ervaring leert de speler de eerste GTD methode: een positieve uitkomst verwoorden. Onze speler beschrijft: “Ik zie een mooie keuken waar alle randen precies zo wit zijn als ik wil hebben.”

In de tweede stap van het spel krijgt de speler de opdracht om de secret handshake te leren aan Zina. Na succes, en ook weer verhoogde oxytocine en alle goede emoties die daarbij horen, leert de speler de tweede methode van GTD: het formuleren van de allereerste actie die nodig is voor het schilderen. En dat is: alles afplakken wat niet geverfd hoeft te worden. De speler weet nu waar hij moet beginnen en waar hij naar toe werkt. Die kennis vormt een krachtige motivatie om echt aan de slag te gaan.

In de derde stap van het spel mag de speler “bowlen”. Hij gooit met een balletje tegen wc-rol 4. Daaronder staat dat hij iets moet kopen voor zijn uitdaging. De speler komt er achter dat hij schuurpapier met korrel 120 moet kopen.

Positieve uitkomst van ons spel: binnen vijf minuten heeft de speler twee GTD elementen ervaren, “positieve uitkomst” en “eerste actie”, en hij heeft een concrete motivatie en aanknopingspunt om zijn Grote Uitgestelde Project onder handen te nemen, en hij weet dat hij schuurpapier moet kopen. The boss is going down.

Mijn tafeltennisavond heb ik op moeten geven. Maar daar heb ik meer dan vrede mee. Ik ben erg blij met de inzichten die ik heb opgedaan door het gezamenlijke ontwikkelen van het spel. Mijn inzichten: 1) dat het zo snel kan gaan!, 2) het samen doen en uitproberen heeft me heel veel opgeleverd.

De Universiteit zit goed in elkaar. Door de goede sfeer, en door het gevoel bij een community te horen, ook al ben ik er pas 2 uur, voel ik me vrij en sta ik open voor het leren van nieuwe dingen. Ik ben onder de indruk over de manier waarop de sessiebegeleiders een strakke, maar niet dwingende, omgeving hebben gecreerd waarin op een vrije en open manier geleerd kan worden.

Thijs de Beus  Wijs werken

image

P.s. In deze podcast wordt in de eerste tien minuten een uitstelspel besproken. Aanrader! De hele podcast van Tim Pychyl is briljant, net als zijn boek “The Procrastination Digest”.